Flytning, front billede

Hvad skal du huske når du flytter – 8 råd til huskelisten under flytningen

Der er mange ting at huske under flytningen. Midt i spændingen over at skulle flytte i en ny bolig er der meget at holde styr på hvad skal du huske når du flytter. Vi har samlet vores 10 bedste råd til de praktiske ting du bare ikke skal glemme og har lavet en huskeliste til flytningen som vil gøre det hele lidt nemmere.

hvad skal du huske når du flytter

8 punkter du skal huske når du flytter:

1.  Husk at skifte adresse i folkeregisteret

Man har faktisk pligt til at melde sin flytning til folkeregistreret, og det skal du huske at gøre senest 5 dage efter at du er flyttet. Hvis man glemmer det, kan det i sidste ende gøre at man får en bøde.

Det er nemt at registrere flytningen og den nye adresse, det gør du blot ved at logge på www.borger.dk. Som regel kan man gøre det tidligst 4 uger inden flytningen, så du kan nemt gøre det på forhånd så det ikke er en ting du skal huske dig selv på når du står midt mellem flyttekasserne i et helt nyt hjem.

2.  Skift læge

Når du skifter læge i forbindelse med flytning, koster det ikke noget, så det er en god ide at tænke over om du vil skifte læge når du flytter til den nye bolig. Du skal som udgangspunkt bo indenfor en 15 km radius af din læge, og herudover kan det også være mest praktisk at bo tæt på sin læge så det ikke koster lang transporttid hver gang du har en lægeaftale.

Når du registrerer din flytning og nye adresse i folkeregisteret på www.borger.dk bliver du automatisk spurgt om at flytte læge og får vist en liste over lægeklinikkerne i din nye kommune.

3.  Husk postkassen

Det kan virke ligegyldigt, men husk at få sat dit navn på den nye postkasse efter du er flyttet. Hvis ikke dit navn står tydeligt markeret kan det både forvirre gæster og leveringsfolk, og visse pakkeservices kan nægte at levere hvis ikke navnet på modtageren står tydeligt markeret på postkassen.

4.  Opdater forsikringerne

En flytning er en oplagt mulighed og grund til at gå dine forsikringer efter i sømmene og tjekke at de er up to date. Det er vigtigt at du følger op på om din indboforsikring er dækkende for din nye bolig. Måske skifter du fra en lejlighed til et hus, køber nye møbler og andet dyrere indbo. Ræk derfor ud til dit forsikringsselskab så du kan være sikker på at du er dækket korrekt, hvis uheldet skulle være ude og du får brug for din forsikring.

5.  Aflæs forbrug: vand, varme, gas og el

Når du flytter, bliver det gjort op på alle regninger knyttet til forbrug. Det betyder at det er den der fraflytter adressen der har ansvaret for at udføre aflæsningerne. Afhængigt af din bolig, om der f.eks. er gaskomfur eller ej, skal du aflæse vand, varme, gas og el og indmelde det til de enkelte forsyningsselskaber. Således sikrer du at den sidste regning der bliver opgjort ved din fraflytning er korrekt.

6.  Tilmeld el og gas

Det er vigtigt at du meddeler flytning til dit elskab og samtidig tilmelder dig elaftale for din nye adresse, det kan være hos samme udbyder eller en ny det bestemmer du selv.

Hvis du glemmer at melde din flytning fra den gamle adresse og de nye beboere ikke tilmelder sig deres nye adresse kan du risikere at fortsætte med at betale for forbruget i din gamle bolig. Det samme gælder for din gasaftale, givet at der er gaskomfur i den gamle eller nye bolig.

7.  TV og internet

Det er ret irriterende at være uden internet, husk derfor at undersøge hvilket selskab og hvilke løsninger og hastigheder der bliver udbudt på din nye adresse, det være sig f.eks. bredbåd eller fibernet.

Der kan hos mange selskaber være lang leveringstid så det skader altså ikke at være ude i god tid og allerede bestiller internet (og tv) allerede inden du er flyttet, så du er sikker på at have dækning med det samme du flytter.

8.  Planlæg selve flytningen

Udover alle de små praktiske ting der er at huske i forbindelse med flytningen, så er der også planlægning af selve udførelsen af flytningen. Det vil sige booking af flyttefirma, indkøb af flyttekasser, nedpakning og sortering.

  • Brug nogle fridage. Vi kan næsten ikke komme på en mere oplagt grund end en flytning til at planlægge og bruge et par fridage. Når du lige lander i din nye bolig, er det altså guld værd at have lidt ekstra tid til at komme på plads og få pakket ud inden hverdagsræset begynder
  • Book flyttefirma. Prøv at overveje om I kan sætte pengene af til at hyre et flyttefirma til selve flytningen. Det tager meget af presset og stressen at man ikke selv skal bruge tiden og kræfterne på at slæbe og bære alt selv, og desuden vil et par professionelle flyttefolk kunne klare det i et snuptag og langt hurtigere end I selv ville kunne gøre det.
  • Sorter og ryd op! Det er simpelthen en forspildt mulighed hvis ikke man udnytter en flytning til at få sorteret og ryddet op i alle ens ejendele. Når alle ting alligevel skal igennem dine hænder for at blive pakket ned, kan du i samme ombæring bruge et par sekunder på at tage stilling til om det måske er på tide at det enten skal smides ud eller doneres.
  • Soter nedpakningen per rum. Når du går i gang med flyttekasserne, så vil det spare meget tid når de skal pakkes ud igen i den nye bolig, hvis du pakker ned rum for rum og noterer på hver kasse hvilket rum det hører til. Det gør det også nemmere for flyttefolkene der kan sætte kasserne direkte på plads i det rigtige rum når flytningen står på. Det vil spare dig meget tid i sidste ende, når du skal på plads i din nye bolig.

Når du skal indrette dit nye hjem så hop over og læs vores bedste råd til at indrette din stue og soveværelse!

Share this post

VIL DU Læse mere?

Hop over over læs vores andre artikler herunder